Miliony ludzi na całym świecie ufają opiniom w sieci. Według przeprowadzonych badań wynika, że ponad 90% konsumentów sprawdza recenzje i komentarze przed dokonaniem zakupu, z czego prawie 80% osób wierzy w to, co przeczyta mimo, iż opinie pochodzą od zupełnie obcych ludzi. Czym są fałszywe opinie w sieci i dlaczego ludzie je pozostawiają? Odpowiedzi na te oraz inne pytania znajdziesz w poniższym artykule. Zapraszamy!

Fałszywe opinie w internecie

Niestety zjawisko fałszywych opinii w internecie znacznie podważa wartość produktu lub usługi w oczach konsumentów. Choć pozytywna opinia przeczytana w sieci prawdopodobnie znacząco wpłynie na decyzję o zakupie, jednak w chwili otrzymania produktu może okazać się, że rzeczywista jakość zdecydowanie odbiega od tego, o czym było wspomniane w sieci. Czy zastanawiałeś się kiedyś, co w takiej sytuacji robi konsument? Z pewnością wraca na stronę internetową lub sklep internetowy i wystawia negatywną opinię.

Fałszywe recenzje w sieci – czym tak naprawdę są?

Fałszywe opinie w internecie to recenzje tworzone przez osoby, które tak naprawdę nigdy nie przetestowały produktu bądź nie skorzystały z usługi, o której piszą. Choć może się wydawać, że zjawisko fałszywych recenzji jest niewielkie, jednak jest to bardzo mylne przekonanie. Co gorsze, niepokojący jest wzrost liczby osób zaangażowanych w praktykę udzielania fałszywych opinii w sieci.

Fałszywe opinie w internecie – dlaczego ludzie je wystawiają?

Istnieje kilka powodów, dla których ludzie zostawiają fałszywe opinie w internecie:

  • Aby uzyskać korzyści pieniężne – niektóre osoby wystawiają nieprawdziwe komentarze na zlecenie pozbawionych skrupułów firm. Dla wielu z nich jest to po prostu praca. Ponadto, można wyróżnić również grono osób, które wystawia fałszywe opinie w celu otrzymania darmowych produktów od konkretnej firmy
  • Dla zabawy – są osoby, które wystawiają fałszywe recenzje w sieci, ponieważ po prostu jest taka możliwość
  • Aby wyprzedzić konkurencję – istnieją również firmy, które zlecają wystawianie fałszywych ocen w internecie w celu wyprzedzenia własnej konkurencji. Tego typu działanie sprawia, że firma otrzymuje pozytywne rekomendacje na własnej stronie internetowej oraz negatywne opinie na stronach konkurencji
  • Wściekli Klienci – to grupa bardzo zdenerwowanych przez firmę osób, niezależnie od powodu. Wystawiając fałszywe opinie upewniają się, że firma zostanie wyeliminowana

Jak rozpoznać fałszywe opinie w sieci?

Prawdę mówiąc, identyfikacja fałszywych ocen dla wielu osób jest skomplikowanym zadaniem. Jednak w przypadku marek sprawa jest nieco prostsza. Firmy, które otrzymują negatywne oceny w krótkim czasie mogą zweryfikować, czy dana osoba rzeczywiście zakupiła u nich produkt lub skorzystała z usługi. Poniżej prezentujemy kilka metod, które pomogą w identyfikacji nieprawdziwych opinii w internecie:

  • Nadużywanie zaimków osobowych „ja” – Większość osób nadużywa zaimków osobowych próbując przekonać użytkowników do racji własnego zdania. Co więcej? Jeśli trafisz na produkt lub usługę, która posiada same pozytywne opinie a ich treść jest długa i napisana za pomocą pięknych zdań, istnieje duża szansa, że została stworzona na czyjeś zlecenie
  • Opinie wystawiane z fikcyjnego konta – jeśli zobaczysz opinię np. od Jana Kowalskiego lub innej znanej osoby, możesz być pewien, że na 99% jest to ocena fałszywa
  • Brak zdjęć w profilu – gdy opinia wystawiona została przez konto, na którym nie ma żadnych zdjęć, lub które nie udostępnia żadnych wpisów możesz być pewien, że jest to fałszywa recenzja. Mimo, że większość osób nie udostępnia zdjęć na swoich profilach, jednak w większości są to osoby, które chcą pozostać anonimowe
  • Frazy powtarzane w kilku recenzjach – łatwym sposobem możesz stwierdzić, czy opinie zostały napisane przez jedną osobę. Pamiętaj, że każdy ma swój własny styl pisania a jeśli zauważysz, że wyrażenia powtarzają się w kilku opiniach oznacza to, że zostały napisane właśnie przez jedną, tą samą osobę
  • Błędy gramatyczne – często zdarza się również, że do pisania fałszywych opinii firmy zatrudniają osoby spoza kraju, które nie znają do końca poprawnej polszczyzny. W związku z tym fałszywe opinie można szybko zidentyfikować, poprzez błędy ortograficzne i gramatyczne

Reasumując, mimo iż identyfikacja fałszywych opinii zajmuje sporo czasu, jednak jest jedna dobra wiadomość – mając odrobinę szczęścia nauczysz się rozpoznawać te fałszywe. Dzięki odpowiedniej wiedzy zabezpieczysz swoją firmę przed fałszywymi recenzjami.
Jeśli jednak masz problem z nawracającymi, nieuczciwymi opiniami na temat swojej firmy w sieci, koniecznie sprawdź naszą ofertę i skontaktuj się z nami! Eksperci BOW24 sprawią, że wizerunek Twojej firmy zawsze będzie silny i stabilny, a grono Twoich Klientów coraz większe.